tisdag 30 november 2010

16 timmar med Jan Hedh



I lördags och söndags var jag på kurs med Jan HedhRestaurangakademin för att lära mig baka äkta bröd. Inte som en svensk bakar, om Jan Hedh själv hade sagt det, utan som en "riktig bagare". (Tänk bred skånska)

Viktigaste lärdomar:

- Smör ska aldrig tillsättas smält i något bakverk. Någonsin.
- Salt ska alltid tillsättas mot slutet. Det dödar all eventuell jäst och surdeg.
- En riktig deg är lite som en levande organism. Den är full med luft, flyter runt lite på bordet och är lite obstinat mot dig. Det man kallar deg i hemmakök är snarare en avlägsen släkting till en bagerideg, med allvarlig diskbråck och ledgångsreumatism.
- Bagarlärlingar får mycket skäll
- Knåda är en hel vetenskap. När Jan Hedh underkänner din knådning, då flyger det croissanter och surdegsbullar över hela köket.
- Bakning har förvandlats till en prylsport. En man frågade mig intresserat om jag hade något tips på degmaskin. När han kvixkt insåg att jag bara bakade degar på upp till 1,5 liter, gav han mig ett faderligt leende och sade "Jaha, jag förstår."
- Det är inte omöjligt att baka helt perfekta bageribröd.

Inga kommentarer: