torsdag 7 oktober 2010

Crassostrea Gigas möter Ostrea Edulis

Jag gjorde en blixtvisit i mitt kära Bohuslän i helgen för ostronplockeri och hummerfrosseri, och kommer här med ett helt ovetenskapligt test mellan inkräktaren Crassostrea Gigas, även kallat japanskt jätteostron, och Ostrea Edulis, a.k.a. svenskt ostron, a.k.a. Belonostron.

Utseende:

Vårt av jantelag styrda svenska ostron avviker sällan från en rund, flat lagom stor form, som är enkel att sticka in kniven i. Kusinen från stilla havet verkar dock ha drabbats av hybris, och förutom abnorma storlekar också tar fem minuter att öppna. 1-0 till Sverige.

Smak:

De soppskålsstora japanerna smakar visserligen salt och hav, men sedan då? Umamin som man förväntar sig explodera i gommen efteråt infinner sig aldrig riktigt. Det blir lite platt liksom. Svensken, trots sin i jämförelse ringa storlek, gör precis som den bör. Först salt, sedan lite hav....sen magi. Knock-out i smakmatchen. 2-0 till Sverige.

Storlek:

För att det inte ska bli för ojämnt, hittade jag på ytterligare en kategori: Storlek. Japan vinner solklart, eftersom det största ostronet för dagen var stor som en frigolitkartong för take-away sushi. 2-1 till Sverige.

Sverige vinner alltså landskampen, och det är bara att hoppas att de överlever de japanska ockupanterna. Jag reserverar mig dock för eventuellt jäv pga min nationalitet. Grattis Sverige!

(Tänk på att ostron och hasselnötter inte ingår i allemansrätten, och det är bara markägaren som får plocka inom 200 meter ut från land. Vad jag försöker säga är alltså: Plocka inte mina ostron!)

Inga kommentarer: