torsdag 16 september 2010

B.A.R. - Blasiehomens Akvarium och Restaurang


B.A.R. igår hamnade jag återigen på B.A.R. tillsammans med min fru. Som vanligt finns det inte ett enda bord ledigt förrän 22.00, så vi blir placerade i baren mitt i lokalen. Och, som vanligt är servicen svajig och brödet från det egna konditoriet på Lux smäktande gott.

För det första älskar jag ambitionen hos B.A.R. Igår hade de 18 (!) olika sorters fisk i sin disk att välja på. Fine de Claire-ostronen kostar 16 kronor stycket, efter tidigare ha kostat 11. (Ok, de har ju haft lite trista biverkningar också, men jag antar att det kommer med att de säljer flest ostron i stan.) Inredningen är snygg. Konceptet är roligt, och det är aptitretande att gå fram till disken och få kvällens råvaror presenterade, även när det är 25 olika grillbara råvaror som ska presenteras.

Jag har nog ätit på B.A.R. 5 gånger, och servicen är alltid....ganska blandad. Eftersom proteinerna och kolhydraterna beställs på olika platser, kommer sakerna ibland in i lite blandad ordning, ibland lite fel och ibland lite för snabbt. I baren så har jag fått svaret, "I don't know, it's my first day here." Och ändå gillar jag det. Mycket. Oklart varför.

Rätterna då? Igår åt jag abborre, och det var första gången jag inte har fått en intill perfektion tillagad fiskbit. Köttet släppte inte riktigt från benen, men i vanliga fall kan du aldrig gå fel med en grillad fiskbit. Av tillbehören är risotton magisk, den grillade fänkålen skickar dig omedelbart till Italien och sparrisen är god men inte mer. Sedan finns det lite sallad och pommes att beställa, som är bra men inte mer. Av såserna är det kaprismajonäsen som förtjänar att omnämnas.

Efterätterna har jag inte provat så många, men det som etsat sig fast är kladdkakan. Det står visserligen på menyn att den är bakad för två, men den är snarare bakad för ett helt femårskalas.

Sammantaget är B.A.R. min absoluta favorit i Stockholm för tillfället. Alltid fullt, alltid lite stökigt och alltid blandad service. Och alltid väldigt gott.

Inga kommentarer: