torsdag 23 augusti 2007

Skandaltomater














Min absoluta favoritgrönsak bland favoritgrönsakerna är tomaten. Tomaten är en fantastisk, mångsidig grönsak (eller är det en frukt!) som förgyller det mesta i matväg. Tillsammans med buffelmozzarella, puttrandes i en köttfärssås, på en bruschetta, i en marinara. Tomaten är bäst.

Jag är så sjukt insnöad på tomater att jag besökte Vikentomater utanför Helsingborg sist jag var i området. Mats Olofsson odlar 50 olika sorter av det röda guldet, och jag & Kat släpade hem över 5 kilo av gula röda, små, stora, avlånga, söta, beska och annorlunda tomater. Men nu när de är slut så drabbas vi återigen av holländsk ondska i matbutiken. Skärp er, era ruttna mataffärer. Ska hela världen odlas i Holland eller? Om de fokuserar på det de är bäst på (prostitution och droger) och slutar odla vattensmakande grönsaker i eluppvärmda växthus så skulle världen bli mycket bättre. Och kanske skulle det finnas tomater i mataffärerna som slapp köra genom Ruhr-området för att bringa ytterligare smaklöshet till kombinationen slanggurka-isbergssallat-växthustomat.

2 kommentarer:

Louise sa...

Gillar din blogg, jag har också en med lite samma tema. Kanske vi två kan bli en en dag!?
Kram Lollo

ART IS BUSINESS sa...

Hej Sponke, mer såna här finfina textinlägg.